Hvad er seo? Hvordan fungerer seo-optimering

Hvad er seo? Hvordan fungerer søgemaskineoptimering?
Hvad er seo? Hvordan fungerer søgemaskineoptimering?

Seo – Søgemaskineoptimering

SEO kommer fra den engelske Søgemaskineoptimering og er undertiden oversat til Search Engine Optimization. SEO og søgemaskineoptimering handler om at arbejde med de organiske resultater af søgemaskiner, i modsætning til annoncer eller sponsorerede links. SEO er som du forstår en meget ung industri, men det er under hurtig udvikling.

Hvis du vil have hjælp med din SEO kan du fx kontakte Silverbeerg media som er en freelancer indenfor området SEO og webdesign eller så kan du tage kontakt til et seo bureau. Begge vil kunne hjælpe med opgaven da SEO faktisk ikke er så kompliceret som man skulle kunne tro. SEO handler meget om at aktivt gøre ting og optimere på ting, dette tager en del tid.

Hvad er SEO?

SEO kommer fra den engelske søgemaskineoptimering og er undertiden oversat til Search Engine Optimization. Det handler om at arbejde med de organiske resultater af søgemaskiner, i modsætning til annoncer eller sponsorerede links. SEO er som du forstår en meget ung industri, men det er under hurtig udvikling.

Søgemaskinens krav til kvalitet er konstant stigende, og det er konstant at stille krav til søgemaskine Optimizer. I fortiden, meta-søgeord (noget, der i dag ikke betyder noget overhovedet) er nødvendige, mens i dag næsten alle aspekter, som en besøgende kan opleve på siden er nødvendige. Det handler om alt fra overskrifter og synonymer til inlinks og deres relevans.
Hvad er forskellen mellem SEO og SEM?
Da dette er en guide til SEO, vil vi ikke gå ind i dybden af SEM, men det står for Search Engine Marketing. Eksempler på SEM er Google Ads og Microsoft Bing Ads. SEM handler om at oprette annoncer for søgesætninger, så du kan ses i søgeresultaterne. For Google kan du enten se oven på de organiske resultater eller under dem. Ofte er det 3-4 annoncer, der vises over søgeresultaterne. For disse anno ser du betaler for hvert klik.

Hvordan fungerer SEO arbejde?

SEO er normalt opdelt i tre elementer, og disse er Analyse, teknisk SEO, On Page SEO og Linkbuilding. Analysedelen handler om at udvikle de mest rentable søgetermer, hvis de findes, og regne med alt fra muligt investeringsafkast og konkurrence til, hvor relevante de besøgende fra søgeordet er. På side handler om alle de dele, du ændrer på dit eget websted. Det er ting som webstedshierarkiet, navigation, sideoverskrifter og tekstens kvalitet. Link strategi er det arbejde, der er gjort for at få links til deres side, links er af afgørende karakter for, hvor godt søgemaskine optimering lykkes.

  • Nøgleordsanalyse
  • Søgevolumen

Søgeordsanalyse bruges til at bruge en kilde, der kan vise, hvor mange søgninger der foretages på et bestemt udtryk eller søgeord. Det bedste værktøj til dette i dag er Googles eget søgeord værktøj. At komme med gode søgeord, der er en række faktorer, der skal være kendt. Søgevolumen er den første, og vi får det fra Googles værktøjer.

Vurdere relevans

Det næste skridt er at vurdere, hvor godt dit søgeord er for dig. Her bliver det en smule mere kompleks end blot at kigge op numre, som du kan gøre for søgevolumen. Du er nødt til at evaluere dine søgeord baseret på, hvad du giver. Generelt, jo tættere du kan på produktet eller tjenesten søgeordet er, jo bedre konvertering kan du regne med. Hvis du sælger Winther cykler, vil helt sikkert cykler være et større søgeord, men måske compierless end søgesætningen køb Winther cykler. Det er ganske let at forstå virkelig, har personen søgt efter præcis, hvad du giver, mens den person, der søgte efter cykler kan være interesseret i alle former for ting det er cykel relateret, måske er det cykel rejser personen er på udkig efter.

Hvordan vælger jeg SEO søgesætninger?

Nu, hvis du har defineret den type søgeord, du ønsker at blive set for, skal du få en liste over de søgeord, du ønsker at begynde at blive set for. Trin to er derefter at se på, om disse søgesætninger viser tilstrækkelig søgevolumen at være værd at blive set for. Der er ingen mening i SEO optimere en hjemmeside for søgeord, som ingen søger efter.

De mest almindelige værktøjer til SEO er:

  • Ahrefs
  • Moz
  • Google KeyWord-planlægger
  • Monitor Backlings
  • Morningscore.io
  • Semrush

Tablet showing charts and diagram on screen

Konkurrencen i søgemaskinerne

Når du har hentet søgeord, der har god relevans (hvor du kan regne med høje konverteringsfrekvenser), der har nok søgevolumen til at være interessant, skal du vurdere konkurrencen. Hvis konkurrencen er for høj, vil det ikke være værd at satse på disse meget ord. Dette kan også være en smule kompleks, men en meget enkel måde kan være at se på siderne i de aktuelle søgeresultater og se, hvor højt PageRank de har, hvor godt bygget de er, og hvor mange indgående links de har.

Hvad er On page SEO?

On page SEO er den del, der kan synes mest kompliceret, men efter lidt undersøgelse, så kan man hurtigt blive god på området. Der er en bred vifte af punkter at se på, og der er altid mere at lære. Hvis man ser på On Page SEO som fjerne fejl, du har en ganske godt billede. Det handler om at sikre, at Google (og andre søgemaskiner) er i stand til godt indeksering af webstedet og forstå, hvad hver side handler om. Der er mere avancerede On Page SEO metoder, men vi bør ikke gå ind i nogen af disse her, er det bedre at starte med det grundlæggende.

Faktorer, du skal kigge på

Der er en enorm mængde af faktorer på spil (du kan starte gennem at læse her) , og for startere, vil jeg gerne hæve en advarsel finger, skal du ikke forsøge at snyde. Det er nemt som en nybegynder at forestille sig, at du skal narre Google, men hvis du tror, så det er nemt, at det fører galt, og Google er meget god til at genkende bedrager. Når det er sagt, kan vi se nærmere på, hvad der er vigtigt. Hvis du ønsker en vis støtte på din On Page, kan du finde et nyttigt værktøj her. Du skal sikre dig, at nøgleordet indeholder nøgleordet på den enkelte side i følgende elementer:

  • Titel H1
  • H2-H6
  • Brødtekst
  • Fed stil
  • Kursiv
  • I Alt-teksterne til billeder
  • I interne links til siden
  • I meta beskrivelse (fordi det er ofte, hvad der er synligt i søgeresultaterne)
  • I meta søgeord (ikke for Googles skyld, de ignorerer dem)

Generelt på webstedet er der en masse ting at overveje så godt. Hvis ovenstående punkter er specifikke på siden, dvs på side for en bestemt side, følgende er generelt på siden, for hele webstedet.

  • Nem navigation, let at finde på alle sider af webstedet
  • Unikke titler, titler og tekster på alle sider
  • Undgå for meget Javascript og flash (især i navigation)
  • Har en klar struktur (hierarki) på webstedets sider og mapper
  • Hver side skal have en unik og enkel url
  • Undgå, at det samme indhold vises på flere sider
  • Har du ikke for mange links på en side (100 som maks.)
  • Har ikke for dybt hierarki, få klik til det faktiske indhold fra forsiden
  • Hav nok tekst på dine sider
  • Har nok sider

Det er den vigtigste faktor for, hvordan Google placerer sider på søgesiden. Du ønsker at få så gode og mange links som muligt at pege på din side. Til at begynde med, lad os se på, hvordan Google værdier links, følgende tilføjer mere værdi:

  • Fra en side, der i sig selv har meget gode links
  • Fra en relateret indholdsside
  • Fra en side på samme sprog
  • Fra en side, der ikke er i den samme klynge af sider
  • Et link til den korrekte ankertekst (Google bruger linkteksten som et målpunkt for landingssideindhold).
  • En side med ikke for mange links
  • Et link i teksten. Placeringen af linket er vigtigt, og et link i teksten er bedst, mens et link i sidefoden er det værste.
  • Et link med links i nærheden peger på sider Google har stor tillid til.
  • Et link, hvor den tekst, der er tættest på den, er relevant for dit indhold

Det er derfor et spørgsmål om at få forbindelser fra så stærke og relevante sider som muligt på den mest naturlige måde. For at forstå styrken af links, lad os tage et kig på PageRank som tidligere nævnt, er det ikke længere en metrik, der er så vigtig som det engang var, men det giver en god forståelse af, hvordan Google værdier sider.

 

Sørg for ikke at forsøge at optimere en side for alt for mange søgeord, skal du bruge flere forskellige
Så er der nogle punkter, vi er nødt til at tage fat på, fordi det er almindeligt for dig at gøre i begyndelsen. Det er ting, der kan føre til sanktioner eller filtre af forskellig art.

  • Kopier ikke andre personers tekster
  • Skjul ikke indhold, du viser, for søgemaskiner fra besøgende
  • Undgå metaopdatering
  • Hav en Link strategi
  • Links er A og O i søgemaskine optimering.

Opbygning af links

Opbygning af links til deres hjemmeside er blandt de mest komplicerede i SEO. Det tager en masse tid og en masse arbejde. Der er nogle grundlæggende principper, der er værd at tænke over. Den første er at have forskellige links. Ikke alle kæder bør have den samme linktekst, selvom linkteksten er vigtig for at bestemme placeringen. Ikke alle links kan komme på én gang eller fra blot én type websted, spredt ud på en naturlig måde og pas på Quick-fixes.
Kapitel 6. Hvor lang tid tager SEO tage?
Et vigtigt spørgsmål med et svar, der følger: Det afhænger af. Hovedsageligt er der en række årsager, der påvirker den tid til at rangere på Google:

  • Myndigheden og antallet af links på hjemmesiden
  • Alder af hjemmesiden (tager længere tid for nye sider)
  • Konkurrence om søgesætningerne
  • Webstedskvalitet og -indhold
    Ofte når du taler om SEO, du taler tid til placeringer i form af måneder og kvartaler. Så tager det længere tid kortere en søgning sætning er, hvorefter “lange haler” er en klassisk strategi for nye hjemmesider til hurtigt at få trafik.

Tiden til rangering for SEO afhænger af konkurrence samt hjemmeside og indhold kvalitet og optimering. Forvent måneder i begyndelsen, før du ser resultater.

Hvad kan jeg gøre for at fremskynde SEO?

Hvad du kan gøre, er at udvikle og optimere din hjemmeside så meget som muligt. Sørg for, at det indlæses hurtigt, har optimeret og komprimerede billeder. At du vælger gode søgesætninger med godt potentiale til at rangere efter. Du bør også arbejde på at få gode links og tilskynde besøgende til at dele hjemmesiden og dens links.

Rank hurtigere gennem flere links, bedre indhold og en teknisk og SEO optimeret hjemmeside. Du kan læse mere om hvad linkbuilding er her.

Hvis det bliver for hårdt

Hvis du ikke kan blive ved med at gøre din SEO selv, der er søgemaskine konsulenter til at henvende sig til. Hvorhvorhvordan benytter dig ud af Silverbeerg Media og alene på grund af deres arbejde har vi ca. 20 000 besøgende om måneder selvom at vi er en relativt ny hjemmeside (fra 01.05.20) Sørg for at være forsigtig i dit valg af søgemaskine konsulent og gå ikke på, hvad der er billigst, der er store forskelle i, hvad der leveres. Husk at spørg om referencer, hvad ranker deres kunder ellers på.  

Vi håber nu at du har fået svar på dine spørgsmål; Hvad er seo? Hvordan fungerer søgemaskineoptimering?

Web marketing managers with gadgets working on paid search and SEO strategies, closeup of hands

Lignende spørgsmål

Leder du efter annoncering? Kontakt os via formularen, eller send en mail til; kontakt@hvadhvorhvordan.dk

Cookies & Privatlivspolitik

Gennem at besøge hvadhvorhvordan.dk så accepterer du vores cookie & privatlivspolitik samt persondatapolitik.