I dag svarer vi på spørgsmålene, Hvad er en Freelancer og hvad indebærer det at være freelancer? Freelancere er en person, der udfører opgaver uden fast ansættelse, normalt som selvstændig erhvervsdrivende med deres eget Cvr nummer. Der er også dem, der kører som selvstændige, hvor en selvstændig virksomhed har Cvr. og fakturerer kontrahenterne mod en bestemt provision. Der er kunder, der kun ansætter Cvr. derfor kan dette være en måde at “undgå” at starte en virksomhed på.
Udtrykket freelancer bruges blandt andet i forbindelse med freelance forfattere, freelance journalister, freelance webdesigner og freelance fotografer. Sara er en freelance webdesigner, der laver ny hjemmesider for f.eks. advokater.
Fælles fordele, som freelance iværksættere ofte nævner, er frihed, udfordring og evne til at påvirke og kontrollere deres tid og indkomst. Ulemperne kan være, at det ofte bliver lange dage og mange timer arbejdet, før du opbygger en stabil virksomhed med tilbagevendende kunder. Flere indledende år med lav løn og meget investeret tid er almindeligt.
Det tyder på, at flere og flere ønsker at blive selvstændige freelancere i fremtiden. Som gamle job forsvinder, flere og flere mennesker er tvunget til at lede efter andre måder at forsørge sig selv på, og så bliver det et naturligt skridt til at starte deres egen virksomhed. Men måske vil opgaverne ikke dukke op i de forretningsområder, og sandsynligvis arbejdstiden vil være kortere, hvor mange vil have mere fritid, hvilket synes at være en stigende tendens.
Der er flere fordele ved af være freelancer, og de danske forhold udgør ikke en hindring for succes. Her vil vi fortælle dig, hvordan du kommer videre.
Det meste af det, der er skrevet om freelancere kan findes i engelsk-sprogede, primært amerikanske, medier. Når man læser disse artikler, skal man huske på forskellene mellem det amerikanske og det danske arbejdsmarked.
For det første har vi i Danmark en anden lovgivningsmæssig ramme end i USA, som beskytter mod uautoriserede afskedigelser, rotationsregler osv. Jobsikkerhed har resulteret i, at freelancere ikke er så almindelige her, som det opfattes som langt mere usikkert end et fast job.
For det andet er vi ikke vant til at lade nystartede virksomheder overtage job, der tidligere er blevet outsourcet til større virksomheder. Der er en forsigtighed på begge sider. Forskellen er dog meget mindre i nyere brancher som elektronik- og IT-industrien, hvor mange af opgaverne er baseret på nystartede virksomheder.
Interessen for at blive freelancer er størst i de yngre generationer. Ikke kun fordi du kan være mere fleksibel i en ung alder, men også fordi yngre mennesker generelt har mere energi og er mere tilbøjelige til at tage risici for at realisere deres egne drømme. Men det skal tilføjes, at interessen for at starte en virksomhed blandt pensionister også er stigende. Pensionsalderen er bare et tal, og mange føler, at de stadig har meget at give, samtidig med at de får en masse erfaring gennem årene.
Hvis du nu som ansat i en virksomhed går og drømme om at starte din egen virksomhed, måske uden andre ressourcer end din egen evne og vil lykkes, hvad er det så, der er nødvendigt for dig at turde at turde tage springet fra sikkerhed ind i det ukendte?
Tag dig tid. Tal med din familie og dine nærmeste venner, som du har tillid til. Så tag selv beslutningen.
1. Er der pengene nok? Hvis du ikke er sikker på, at du kan begynde at opkræve kunder fra dag ét, skal du afdække din indkomst indtil den dag, hvor den første krone kommer. Da en ægte iværksættersjæl altid overvurderer indkomsten og dermed undervurderer omkostningerne, bør du sørge for, at du har penge nok til at dække din egen husstands omkostninger, herunder de nødvendige finansielle forpligtelser, i mindst seks måneder.
2. Bed om hjælp. Uanset om du har til hensigt helt at træde tilbage på arbejde eller arbejde på deltid, bør du tale med din nuværende arbejdsgiver. Hvis han eller hende er en klog person, der har værdsat dit arbejde, men forstår dine behov, kan du være i stand til at få dine første opgaver direkte på dit gamle job. Det giver en perfekt start. Vær ikke bange for at bede om hjælp eller råd.
3. Find ud af, om dit produkt/ din ydelse faktisk er efterspurgt. Hvis du i stedet ønsker at udvikle en idé, som din nuværende arbejdsgiver ikke ønsker at investere i, kan du tænke lidt anderledes. Start med at tale med nogen, du tror vil være en af dine vigtigste kunder og vise, hvad du har i tankerne. Bare gætte og tage en chance på at det bare skal køre, er en farlig taktik.
4. Vær forberedt på at arbejde gratis i nogen tid. Dette gælder især, hvis det er en ny og uprøvet service eller et nyt produkt. Vis mig, at det virker, og giv bud på det. Hvis det er interessant nok for kunden, kan du begynde at tale pris. Selv da er det vigtigt at være opmærksom på, hvad han kan være parat til at betale. Det er ofte mindre, end du håber.
5. Spred din besked at du nu er gået freelancer. Fortæl dine omgivelser, hvor du skal hen, og sørg for, at alle, du kender, får oplysninger om dig og din virksomhed. Visitkort, e-mailadresse, Facebook-konto og alle andre kontaktoplysninger skal spredes. Nye kunder kan komme fra de mest uventede retninger.
6. Bliv medlem af de lokale erhvervsorganisationer og netværk. Du er velkommen til at give os mulighed for at fortælle os om din nye virksomhed og dele dine kontaktoplysninger. Der er normalt en række netværk, der har hits, hvor du får chancen for at møde ligesindede mennesker.
7. Sociale medier: Se om der er en passende Facebook-gruppe, hvor du kan deltage. Der kan du finde kunder og klingende bestyrelser, samt holde sig ajour med, hvad der sker i din branche.
8. Gennemgå din kontaktliste og begynd at ringe. Det kan føles hårdt for et stykke tid, men det store flertal vil finde det spændende og vil gerne give en hjælpende hånd eller komme med et opmuntrende råd. Direkte stemmekontakt er ofte den bedste måde at opbygge relationer på. For derefter at følge op med en e-mail eller besøg styrker det endnu mere.
9. Hold styr på aftalerne. Hvis du arbejder med skriftlige kontrakter; sørg for at kopiere fra de bedste i branchen. Ofte kan en kollega eller din revisor give tips. Bare foretage justeringer baseret på dine freelance opgaver.
10. Du repræsenterer konstant din virksomhed og dine produkter. Mind dig selv om dette, uanset hvor du er. Du er din sag. Alt, hvad du gør eller viser i privatlivet, vil blive forbundet med virksomheden, både i en positiv eller negativ forstand.
HvadHvorhvordan administreres af Digital Webbureau og artiklerne skrives af forskellige personer med forskellige faglige viden. Dette giver en stort variation af tekster både i forhold til kvaliteten og områder som der skrives om. Vil du også synes på vores hjemmeside? Send os en mail: Kontakt@hvadhvorhvordan.dk
Gennem at besøge hvadhvorhvordan.dk så accepterer du vores cookie & privatlivspolitik samt persondatapolitik.